Mit kell tudni a futómű beállításról?
A nem megfelelően beállított futómű nem csupán kellemetlen vezetési élményt, de fokozott balesetveszélyt is eredményez, ezért fontos, hogy autótulajdonosként odafigyeljen minden felmerülő problémára, és időben szerelőhöz forduljon. Lássuk, hogyan is működik a futómű, és mit is jelent a futómű beállítás!
Mi is az a futómű?
Felfüggesztéssel és lengéscsillapítóval felszerelt futóművekre azért van szükség, hogy a lehető legjobb tapadást lehessen elérni az úttest, illetve a kerekek között, egyenletes érzetet adva az autóban ülő utasoknak akár egyenetlenebb utak esetében is.
Amennyiben nem lennének úthibák, és az utak mindenhol ugyanolyan simák és laposak lennének, nem is volna szükség felfüggesztésre, azonban mivel az utak minősége rendkívül változó, többféle megoldás is született a futóművek tervezésére attól függően, hogy a kerekek egymáshoz képes milyen mozgásokat képesek végezni, így a lehető legjobban lekövetve az út felületét.
Futómű típusok:
- Merevhidas futóművek
- Csatolt hosszlengőkaros futóművek
- Független kerék-felfüggesztésű futóművek
Futómű beállítás – miért kell időről időre elvégezni?
A futómű beállítás nem más, mint a kerekek szögének és irányának beállítása olyan módon, hogy azok egymással párhuzamosak, az úttestre pedig merőlegesek legyenek. Egy elállítódott futómű miatt az autó mindig az egyik irányba húz, emiatt az autó többet fogyaszt, gyorsabban kopnak a gumik, rosszabb az aszfalthoz való tapadás, megnő a féktáv, illetve kockázatosabb a kanyarodás. Egy jól beállított futómű szavatolja, hogy az autó kerekei egymáshoz igazodva, összehangolva fussanak, így javítva a vezethetőséget és növelve a gumik, valamint a lengéscsillapítók élettartamát. A futómű beállítás egyszerű feladat, ugyanakkor rendkívül sok későbbi pluszköltségtől kíméli meg az autó tulajdonosát.
A futóművek legfőbb ellensége: a kátyú
A futóművek elállítódásának legfőbb oka, hogy sajnos rengeteg a rossz minőségű, kátyús út, így már a mindennapi közlekedés is igencsak próbára teszi a futóműveket, ugyanakkor a parkoláskor gyakori járdaszegélyhez való ütközés sem tesz jót az autók beállításainak. Kevésbé gyakori, de létező probléma mindemellett, ha egy defekt miatt pótkerék miatt lesz kiegyenlítetlen a kerekek közötti egyensúly, vagy ha az optimálisnál nagyobb súllyal terheljük meg járművünket.
A futómű beállítás időszerűsége a legtöbb esetben könnyen észrevehető jelekből válik nyilvánvalóvá. A legfőbb intő jel, ha vezetés közben azt érezzük, az autó valamelyik irányba húz, amit a vezetőnek egyfolytában ellensúlyoznia kell. Az autónak ez a hullámzó mozgása nemcsak kényelmetlen a vezető számára, de balesetveszélyes is, ezért ha ezt tapasztaljuk, mindenképpen forduljunk szakemberhez. Súlyosabb esetekben mindemellett tapasztalhatjuk a kormány rázását, a gumik nyikorgását, vagy furcsa koppanásokat. Ilyen esetekben biztosan nem szabad késlekedni az autó átnézésével.
A rosszul beállított futómű biztos jelei:
- Ferdén álló kormány akkor is, ha a kerekek egyenesben vannak
- A kormány nem képes visszatérni alaphelyzetbe kanyarodás után, illetve kanyarban nehezebb kormányozni az autót
- A gumik egyenetlen kopása, illetve nyikorgása, kopogása kanyarokban
- Egyenes úton is valamelyik irányba húz az autó, aminek ellen kell tartani
- Fékezésnél vagy nagyobb sebességnél ráz a kormány
- Egy-egy úthiba a megszokottnál nagyobb mértékben rántja el a kormányt
Futómű karbantartás vagy futómű csere?
A futómű karbantartás során speciális műszerekkel állítjuk be az első, illetve a hátsó tengelyek távolságot, a kerékdőlést, a nyomtávot, a csapterpesztést, a kerékösszetartást, a kanyarodási szögeltérést, az utánfutást, valamint a maximális alákormányzási szöget.
Gyakori kérdés, hogy csak az első, a hátsó, esetleg mindkét futóművet be kell-e állítani. Mivel az autó összes kereke, illetve mindkét tengelye egymásra hatva működnek, és fontos a közöttük lévő összhang, a futómű beállításnak mind a négy kerékre ki kell terjednie, függetlenül attól, hogy első, hátsó vagy négy kerék meghajtású-e az autó.
A futómű beállítás nagyjából mindössze egy-két órát vesz igénybe, ugyanakkor elég lehet akár 2-3 évente vagy minden 40 000 km után elvégezni. Természetesen a futóművek állapota minden esetben nagyban függ a használat mértékétől, illetve az utak minőségétől, így a hazai viszonyokat figyelembe véve nem árt, sőt, ajánlott, ha minden 10-15 000 kilométer után, azaz egy évben egyszer átvizsgáltatjuk a futóművet. Sokszor a gumicsere alkalmával futómű beállítást is végeznek az autókon. Ha nem történik meg a beállítás, úgy az új gumiabroncsok idejekorán elhasználódhatnak, illetve ferde futóélkopás mutatkozhat rajtuk.
A futómű beállításának munkafolyamata több feladatrészből áll. Maga az állapotfelmérés nagyjából 10 percet vesz igénybe, a műszeres mérés, fél órát, és magára az állításra általában elegendő húsz perc. A beállítás elvégzése után néhány perces ellenőrzést végzünk, és már kész is a munka. Amennyiben a felmérés során kiderül, hogy a futómű hibás, úgy a beállítás elvégzése előtt ki kell javítani a hibákat, és cserélni a deformálódott alkatrészeket. Ellenőriztesse autója futóműveit időben, és kerülje el a futómű csere magasabb költségeit!
Futómű javítás lépésről lépésre
A futómű beállítás rendkívül precíz folyamat, ahol akár tizedmilliméteres eltérések is sokat számítanak. Éppen ezért a diagnosztikához és a beállításhoz egy speciális, számítógépre kötött berendezés szükséges. A folyamat során a keréktárcsákra helyezett lézeres-tükrös bilincsek segítségével mérjük meg a futómű és a kerekek állásást, valamint állítjuk be a megfelelő távolságokat, szögeket. A számítógépes rendszer beállításai minden esetben az adott autótípusra vonatkoznak, így Ön biztos lehet benne, hogy csak a gyártó által javasolt szabványos beállításokat végezzük el, és gyári állapotra állítjuk vissza autóját.
Hogyan mérhető a futómű geometriája?
A futómű beállítás rendkívül precíz folyamat, ahol akár tizedmilliméteres eltérések is sokat számítanak. Éppen ezért a diagnosztikához és a beállításhoz egy speciális, számítógépre kötött berendezés szükséges. A folyamat során a keréktárcsákra helyezett lézeres-tükrös bilincsek segítségével mérjük meg a futómű és a kerekek állásást, valamint állítjuk be a megfelelő távolságokat, szögeket. A számítógépes rendszer beállításai minden esetben az adott autótípusra vonatkoznak, így Ön biztos lehet benne, hogy csak a gyártó által javasolt szabványos beállításokat végezzük el, és gyári állapotra állítjuk vissza autóját.
Milyen értékekre kell odafigyelni a futómű beállítás során?
Az állapotfelmérés alkalmával többek között ellenőrizzük a kerékösszetartást, a kerékdőlést, a teljes befordulást, az utánfutást, a csapterpesztést illetve a felmerülő szerkezeti torzulásokat.
- A kerékösszetartás megmutatja, hogy mennyire fordulnak befelé az első és hátsó kerekek. Természetesen beszélhetünk a kerekek széttartásáról is, amikor is a kerekek eltávolodnak egymástól. Az első esetben pozitív, a második esetben negatív számmal jelöljük az elváltozás mértékét. Ha helyesen van beállítva a kerékösszetartás, az autó nyomtartása, így kanyarodása is jobb, valamint kisebb a kormány holtjátéka. A kerekek összetartása esetén a gumiabroncsok külső széleitől indul meg a kopás, és akár alulkormányozottság is tapasztalható kanyarodás közben. Amennyiben a kerekek széttartanak, a gumik a belső oldalról kezdenek kopni.
- A kerékdőlés a kerekek tetejének befele vagy kifele való dőlését jelenti. A kerékdőlés helyes beállításának célja, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek az aszfalttal, és a tengelyek ne kapjanak a szükségesnél nagyobb terhelést. Az úgynevezett pozitív kerékdőlés az, amikor a kerekek kifelé, a negatív, amikor a kerekek befelé állnak. Rossz beállítás esetén a kerékdőlés akár szabad szemmel is látható.
- A teljes befordulás beállítása során biztosítjuk az egyenlő mértékű jobbra, illetve balra fordulást.
- Utánfutás vagy csaphátradőlés beállításával biztosítjuk az optimális iránystabilitást.
- A futómű diagnosztikája alkalmával képet kaphatunk a futómű pozícióiról és az alkatrészek állapotáról.
- A csapterpesztés a kormány visszatérítő erejével van összefüggésben, így jó beállítás esetén a kormány alaphelyzetbe áll kanyarodás után.
Mi történik, ha mégis cserére kerül a sor?
A futómű beállítása a számítógépes diagnosztika elvégzése után szervizaknán keresztül történik. A felmérésről egy úgynevezett diagnosztikai lapot állítunk ki, és elvégezzük a különböző alkaltrészek cseréjét, amennyiben a szükséges. A leggyakrabban a rugó, a szilent, a lengéscsillapító, a csukló vagy a gömbfejek javítására, esetleg cseréjére kerülhet sor.
A futóműállítás árak
A futómű beállítás árak tekintetében a jármű kategóriájától, a kerekek méretétől vagy éppen az elállítódás mértékétől függően eltérő lehet. Akadhatnak ugyan olyan autószerelő műhelyek, ahol nem a legkorszerűbb technológiákat alkalmazzák, ám a biztonság érdekében minden esetben érdemes a lehető legprecízebb megoldást választani.
Egy személyautó esetében mindkét futómű beállítása 8000 és 20 000 forint körül mozog, azonban egy jobb minőségű gumiabroncs akár 40 000 forintba is kerülhet, így az idő előtti kopás megelőzésével jelentős összegektől kímélheti meg a pénztárcáját.
Mi a különbség a futóműállítás és a centrírozás között?
A futómű beállítás, illetve a centrírozás fogalmai két eltérő folyamatot takarnak. A futómű beállítás során a kerekek és az út által bezárt szögeket korrigáljuk, míg a centrírozás a kerekek forgás közbeni szükségtelen rezgését minimalizálja a kerekek körüli súlyelosztás beállításával, azok kiegyensúlyozásával.
Ahogy a futóműállítás, úgy a kerekek kiegyensúlyozása is rendkívül fontos, hiszen a rossz beállításokból adódó, szükségtelen rázkódás csökkenti az utasok komfortérzetét, valamint roncsolja a különböző alkatrészeket. A nem megfelelően kiegyensúlyozott gumik nem képesek megfelelően tapadni, így az úttartás sem lesz biztos, a kormány rázhat, és mindez akár durrdefekthez és balesethez is vezethet.
Ahogy futómű beállítása, úgy a kerék kiegyensúlyozása is a rossz minőségű utaktól, illetve a padkákra való felhajtástól mehet el. Éppen ezért fontos, hogy szezonális gumicsere alkalmával a futóművekre, illetve a kiegyensúlyozásra is odafigyeljünk.